Friday, October 7, 2011

Ciri Kawan yang Baik

Honestly said, aku tak ade kawan baik/besfwend...aku tak ramai kawan popuan sebab mostly popuan tak puas hati dengan aku..HAHA...klise...
Maybe aku bukan kawan or orang yang baik kot...tu sebab aku tak de besfwend...HAHA...but again, kisah ke aku?? aku heppy dengan hidup aku ni...heaven !!


Tips ni aku Google and aku olah cikit-cikit....nak latih aku jadi kawan yang baik...dushhhh -__-"


 Jika engkau berbakti kepada nye, dia akan melindungi kamu...
Bukan nye, bila kite wat baik, die balas taik...tu nama nye back-stabber..sepatutnye kita patut give and take...aku baik dengan ko, ko baik dengan aku k...deal ??


Jika engkau memerlukan pertolongan daripada nye, dia akan membantu kamu...
Bukan nye bila kawan susah, tengah ada masalah....ko tambah lagi masalah dia...ko tak support ape lagi nak tolong dia...hampeh la ade kawan cam ko...nanti bila ko susah, ko merangkak la sorang-sorang...

Jika engkau menghulurkan kebaikan kepada nye, dia akan menerimanye dengan baik....
Bila kawan bagi ko something, terima je la walaupun ko tak bape nak suke dengan benda alah tu kan....nak tunggu ko bagi?? jawapan nye memang tak de la kan....

Jika die mendapat sesuatu 
kebajikan (bantuan) daripada kamu, 
dia akan menghargai and 
menyebut kebajikan kamu itu...


Jika die melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, die akan menutup nye....
Jangan depan tayang pangai suci, tapi kat belakang ko kutuk macam sampah...aku hilang je dari mata ko, terus ligat mulut ko proses dosa...yer aku faham la kan, 
           zaman sekarang ni zaman penuh gossip...tapi jangan sampai membuat fitnah k...

Jika engkau berdiam diri (kerana malu nak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu...
Tapi zaman sekarang, bila kita susah...time tu la kawan sume lari...hampeh la !!  Yang semput, lelah ke asthma ke, semua pecut wey tinggal kan ko...


Jika engkau berkata kepada nye, 
nescaya die akan membenarkan nye....


Jika engkau merancang sesuatu, nescaya die akan membantu kamu...
Tapi bab rancangan ni, kalau plan nakal....baru dapat sambutan yang menggalakkan...tapi bab plan mithali, haram la budak zaman sekarang nak join...dikatanya poyo....Cuba ajak kawan ko gi gotong-royong and clubbing....
             then compare kan sendiri...

Jika kamu berdua berselisih-faham, nescaya die lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan...
I wish I can have this kindda fwend....sebab aku dah bosan nak pendam and diam dengan pangai kawan yang aku ade sekarang...ehhh ko annoying gile !!!





Dia mendorong kita mencapai kejayaan dunia dan akhirat...






Tapi aku masih ade kawan yang tetap kawan dengan aku dari dulu sampai sekarang :)
Sayang ko Miela :)

6 comment:

ila forever said...

memang betul tuu..tpi kawan sekrng ssh lorh :)

Ika said...

sekrang nak cari kwan yang betul2 jujur sush sgt..huhu..so hati2 bila mencari or memilih kawan..tkut nnt kawan yg disangkakan baek akan kianati kita nnt...:)

Azeeraagullana said...

yepp . btul tuhh ,

hC said...

yeahh :)
setuju

fi said...

yuhuuu there... keciknya dunia.. fyza pun study uitm melaka. TESL, sem depan part 2.. Heee :)

a friend in need is a friend in deed.. betul ke ejaaan tu.. haha.. mungkin skrang tak ada, tapi sapa tau akan datang ramai yg menanti utk menjadi sahabt baik. You'll get what you give :)

Ezzattie said...

kawan2 ezzat dari dulu sampai sekarang memang the best. diorang tak pernah lupakan ezzat even dah lama tak jumpa..selalu konteks each other.. tapi ada kalanya selalu je berselisihan faham. then , terus bawak berbincang :)